Starta en inredningsbutik

Om du tycker om inredning, möbler och att dekorera kan du starta en inredningsbutik. För många svenskar är våra hem, inredning och olika stilar, ett stort intresse. Det krävs mycket för att starta en inredningsbutik, men om du planerar både strategiskt och är kreativ kan du lyckas.

Inredningsbutik

Det talas mycket om butiksdöden, att fler och fler affärer lägger ner då de flesta av oss handlar mycket på nätet. Samtidigt vill alla ändå att det ska finnas affärer, då en fysisk butik ger mer än en shoppingtur online. För att lyckas med en inredningsbutik behöver du tänka på ett nytt sätt för att verkligen lyckas – men det går. För att din butik ska gå med vinst behöver du också sälja fler saker än bara ”inredningssaker”. Erbjud allt som folk behöver till sina hem; både färdiga saker, men också sådant som de kan använda när de renoverar och bygger om. Istället för att bara sälja söta hängare till badrummet, kan du ha en liten badrumshörna där du visar hur man kan inreda ett badrum snyggt – gör det mycket visuellt för dina besökare. Om du förresten behöver renovera eller fixa till ditt badrum, har Buildor stilren inredning för badrummet – enkelt och smidigt online. Du måste tänka att du ska komplettera online-handeln, inte nödvändigtvis konkurrera med den.

Butik med upplevelse

Idag är vi mycket upplevelsefokuserade. Många musem, som Tom Tits, visar inte bara saker, de försöker också ge en upplevelse. Detsamma gäller affärer som ska överleva. Om en person vill ha en snygg kopp kan de enkelt beställa den online. Det du behöver göra är att fråga dig vad folk inte får när de beställer online: hålla i saken, social gemenskap och en upplevelse. I vår individualiserade värld mår fler och fler människor dåligt, då vi behöver träffa andra människor för att må bra. Ett smart sätt att göra din inredningsbutik till mer än bara en butik, är genom att ha ett kafé i butiken. Då kan folk både dricka kaffe eller te – ur koppar som du också säljer – och få träffa människor. Ett smart sätt att få folk att trivas i butiken är genom att ha wifi, sköna soffor och gärna lite tidningar som de får läsa – dyra magasin som de flesta inte prenumererar på. Det är också klokt att skapa event, som modevisningar, kakdag eller att bjuda in en intressant person att tala, för att dra folk. Gör din inredningsbutik till en mötesplats, och då har du större chanser att lyckas.

Webbaffär

För att skapa en god ekonomisk grund är det ofta bra att ha flera ben att stå på. Eftersom många gärna handlar online kan det vara klokt för dig att både ha en blogg och en webbaffär som ett komplement till din fysiska butik. Då kommer bloggen och sociala medier att göra reklam för både webbutiken och den ”riktiga” butiken, samtidigt som många också kommer handla på nätet om de gillar dig.

flash-blog